top of page

קבצים דיגיטליים בעולם הצילום והדפוס

כולנו מודעים לכך שישנם מגוון פורמטים לשמירת קבצים דיגיטליים המשמשים להצגת תמונות על גבי מסך, כמו גם לצורך הדפסתן באמצעות מדפסת ועל גבי חומרים שונים (נייר וקנבס למשל). המוכרים והנפוצים ביותר מבין אלה הם קבצי PNG, TIFF, ו-JPG. ישנם פורמטים המוכרים יותר לעוסקים בצילום ועיבוד קבצים כמו PSD, DNG וקבצים שהיום כבר בשימוש פחות ופחות הם GIF ו-BMP. בנוסף קיימים גם פורמטים הנוגעים לעולם הדפוס כמו ה-EPS,PDF ועוד בעת יצירת קובץ דיגיטלי של תמונה, חשוב מאוד לקחת בחשבון את יתרונותיהם וחסרונותיהם היחסיים של הפורמטים השונים, כך שניתן יהיה לבחור בזה המתאים ביותר לצרכינו, בהתאם לשימוש שאנו מתכננים לעשות בתמונה ובמיוחד אם היא כזו המיועדת להדפסה במידות גדולות.

JPG | JPEG

הפורמט הנפוץ ביותר וברירת המחדל ברוב המצלמות הדיגיטליות. ראשי תיבות של Joint Photographic Experts Group, פורמט זה הפך להיות הנפוץ ביותר מכל הפורמטים השונים משום יתרונו הברור - שהפך להיות גם חסרונו. יתרונו המרכזי של פורמט זה הוא בהיותו דחוס. ככל שנדחוס את הקובץ יותר - כך המשקל שלו יהיה נמוך יותר. למעשה זו היתה המטרה כאשר הומצא פורמט זה אי שם בסוף שנות השמונים… אך אליה וקוץ בה - חסרונותיו הברורים של פורמט זה נמצאים בדיוק ביתרנותיו, שהרי דחיסת הקובץ גורעת מאיכותו ולכן אינו יכול להוות פורמט אשר מסוגל לספק פיתרון להדפסות בפורמט גדול. אך לפורמט זה יתרון נוסף - הוא הנפוץ ביותר ולפיכך נתמך ברוב הפלטפורמות וניתן לעיבוד באמצעות כל התוכנות הגרפיות (דוגמת פוטושופ המוכרת לכל). כאשר יוצרים קובץ JPG המיועד לשמש להדפסה יש למעט בדחיסת הקובץ ככל שניתן היות ובפורמט זה לא ניתן לשחזר את איכות התמונה שהיה ניתן להשיג באמצעות הקובץ טרם דחיסתו.

מאפיינים נוספים:

  • אינו תומך בשכבות

  • אינו תומך בשקיפות

  • תמיכה ב- 8bit

TIFF | TIF

TIF הוא ראשי התיבות של Tagged Image File. בניגוד ל-JPEG, בפורמט TIFF ניתן לשמור על פירוט המידע המקורי גם אם הקובץ עבר כיווץ. מתוך כך שקבצי TIFF אינם דחוסים (או דחוסים מעט באלגוריתם ייחודי - LZW), הם קבצים כבדים יותר וצורכים יותר מקום בזיכרון המחשב. קבצי TIFF מתאימים ומשמשים על פי רוב להדפסות בפורמט רחב (הגדלת תמונות), פלט של סריקות או שימושים שונים הדורשים קבצים איכותיים. בעיבוד קבצי TIFF בתוכנות גרפיות ניתן לשלוט טוב יותר ברזולוציה והפרדת הצבעים מאשר בפורמט

ה-JPG למשל. מאפיינים נוספים:

  • תמיכה בשכבות

  • תמיכה בשקיפות

  • תמיכה ב- 24bit

  • תמיכה במרחב הצבע CMYK

PNG

ראשי התיבות של Portable Network Graphics. פורמט זה משמש בעיקר את העוסקים בעולם הדפוס, הגרפיקה והאינטרנט. יתרונותיו של פורמט זה, בדומה לפורמט ה TIFF, היא חוסר דחיסתו (או דיחסה קלה ללא איבוד נתונים - בשיטת LZW). פורמט זה עשוי להתאים גם הוא להדפסה בפורמטים גדולים, אך קיימת עדיפות לפורמט TIFF מהסיבה שפורמט PNG נתמך פחות במערכות ובפלטפורמות השונות. מאפיינים נוספים:

  • תמיכה בשקיפות

  • אינו תומך במרחב צבע CMYK

  • תמיכה ב- 16bit

PSD

ראשי התיבות של PhotoShop Document. קבצי PSD פותחו על ידי חברת Adobe ומשמשים במוצריה (פוטושופ בראשם), מדובר בקבצים כבדים יחסית משום שאינם עוברים שום דחיסה ולפיכך קשה יותר להעבירם בין פלטפורמות (זו הסיבה כי ממעטים להעביר קבצי PSD בדואר אלקטרוני). קבצי PSD משמרים היטב את המידע הדרוש לשם הפקת תמונה להצגה על גבי צג כמו גם לצרכי הדפסה.

מאפיינים נוספים:

  • תמיכה בשכבות

  • תמיכה בשקיפות

  • תמיכה ב- 32bit

  • תמיכה בכל מרחבי הצבע


DNG

ראשי תיבות של Digital Negative. קבצי DNG הם למעשה אינטרפרטציה של חברת התוכנה Adobe לקובצי RAW וככאלה הם מתאימים במיוחד לעבודה עם מוצרי Adobe (פוטושופ למשל). בדומה לקובצי RAW, גם בקבצי ה-DNG ניתן לחזור ולעבד את המקור מבלי לפגוע בו - זו גם הסיבה לשם הפורמט - "נגטיב דיגיטלי". מדובר בפורמט המאפשר שמירה איכותית למדי של התמונה, ללא דחיסה כלל. מסיבה זו קבצי DNG נוטים להיות גדולים ולפיכך תופסים מקום רב בכוננים קשיחים וכרטיסי זיכרון. לעיתים קרובות לא ניתן להשתמש בקובץ DNG ביישום מסוים ולפיכך יש צורך להמירו תחילה לקובץ TIFF או JPEG, המרה שלאחריה ייתכן צורך בעיבוד לצורך שמירה על האיכות.

מאפיינים נוספים:

  • תמיכה בעיבוד חוזר

  • תמיכה ב- 32bit

PDF

ראשי תיבות של Portable Document Format. קבצי PDF מתאימים להצגת תמונות וגרפיקה וקטורית כמעט ללא תלות בתוכנה או חומרה מסוימת. יתרונות קבצי PDF הם בתצוגה אחידה ללא תלות בפלטפורמה בה משתמשים, הם נוחים לשימוש, ניתנים לדחיסה ומאפשרים שילוב תמונות עם טקסט, גרפים ואלמנטים נוספים כגון אלה. יתרון נוסף הוא היכולת להעביר קובץ 'סגור' ללא יכולת שינוי מהצד המקבל. חסרונות קבצי PDF הם קושי בעריכה וחוסר אחידות בין קבצי PDF מסוגים שונים. מאפיינים נוספים:

  • תמיכה בשכבות

  • תמיכה בשקיפות

  • תמיכה ב- 32bit

  • תמיכה בכל מרחבי הצבע


קבצים נוספים ונפוצים פחות המשמשים לצרכי צילום והדפסה:

BMP

קבצי BMP שייכים לסוג קבצי התמונה Bitmap או "מפת סיביות". לכל נקודה בתמונה ניתן ערכי אורך ורוחב והוא מאפשר שמירת מידע מדויק על תמונות מרובות צבעים.

מומלץ שלא להדפיס מפורמט זה כלל.





GIF

ראשי התיבות של Graphics Interchange Format. מתאימים לשמירה באיכות בינונית של תמונות בעלות עד 256 צבעים, יתרונם העיקרי של קבצי GIF הוא קלות העברתם בין פלטפורמות ויכולת ההנפשה (אנימציה). מומלץ שלא להדפיס מפורמט זה כלל.


EPS

ראשי התיבות של Encapsulated Postscript. פותחו על ידי חברת Adobe והתוכנה האידיאלית לעבודה עימם היא האילוסטרייטור - תוכנה של חברת Adobe לעיבוד ווקטורי של תמונות. פורמט זה בשימוש גרפיקאים כמו גם בתי דפוס המדפיסים בטכנולוגיית Offset.





סיכום

לכל פורמט יתרונות וחסרונות, לכל פורמט ייעוד מסויים, במאמר זה אנו מספקים מידע על קצה המזלג אודות קבצים דיגיטליים בעולם הצילום והדפוס.

בבואך להדפיס תמונות גדולות או קטנות, לקבל קובץ מסריקה, רפרודוקציה או לעבד את הקבצים המופקים ממצלמתך, דע את יתרונותיהם וחסרונותיהם של כל אחד ואחד מן הפורמטים השונים.


ואם בכל זאת הייתם רוצים להרחיב את אופקיכם בתחום זה, אתם מוזמנים לקבוע עמנו פגישה אצלנו בסטודיו, הביאו עמכם את הקבצים אותם תרצו לעבד ו/או להדפיס, ואנו נשמח להיפגש עמכם ולתת לכם את מלוא תשומת הלב. במידה ואתם מחפשים צלם אמנות מנוסה, הגעתם למקום הנכון, אנו מספקים מגוון שירותים נוספים כדוגמת עבודות פוטושופ, ונשמח אם תיצרו עמנו קשר.






784 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page